
Cheltuieli deductibile PFA: Ce poți deconta pe firmă?
Începuturile pot fi copleșitoare, în special dacă este vorba despre debutul tău în lumea antreprenorială. Unul dintre cele mai importante aspecte pe care trebuie să le știi, însă, este modul în care îți organizezi și optimizezi cheltuielile efectuate și contribuțiile sociale obligatorii datorate statului. Pentru a înțelege concret cum poți face acest lucru, este nevoie să cunoști conceptul de cheltuieli deductibile PFA in sistem real, în așa fel încât să le aplici în beneficiul afacerii tale.
Cum nu toate cheltuielile efectuate de o afacere pot fi considerate automat și deductibile, este esențial ca înainte de a începe demersul de infiintare PFA, să te informezi cu privire la toate aspectele fiscale și juridice implicate în scopul desfășurării activității de antreprenoriat.
Dacă ești curios să afli ce cheltuieli poți lua în considerare la calculul de impozit pentru afacerea ta, atunci te invităm să rămâi alături de noi până la finalul articolului. Răspunsul depinde în mare măsură de tipul și scopul desfășurării activității și de jurisdicția fiscală în care operezi. Dar vom acoperi în rândurile ce urmează toate detaliile pe care trebuie să le cunoști despre cheltuielile deductibile.
Cheltuieli deductibile PFA – Ce trebuie să știi?
Potrivit legii, cheltuielile deductibile reprezintă cheltuieli pe care atât un individ cât și o companie le pot deduce sau scădea în interesul serviciului din venitul brut pe o perioadă specificată. De ce este acest lucru important? Pentru că aceste cheltuieli deductibile pot reduce venitul impozabil, ceea ce, la rândul său, duce la o diminuare a sumei din baza de calcul a impozitului care trebuie plătit către stat.
Pentru persoanele fizice autorizate (PFA) care aleg să desfășoare activitatea în sistem real, evidențierea și gestionarea cheltuielilor devine un aspect crucial în procesul lor de contabilitate și impozitare.
Altfel spus, această formă de organizare impune responsabilitatea de a înregistra atât veniturile cât și cheltuielile legate de activitatea lor. Aceste cheltuieli pot include diverse costuri, cum ar fi materialele, utilitățile, chiriile, achizițiile de echipament, și multe altele.
Este important să menționăm că aceste cheltuieli trebuie să fie justificate și să aibă legătură cu desfășurarea activității comerciale. Alocarea corectă a acestor cheltuieli este esențială pentru a obține o imagine precisă a profitabilității tale.
Cum se calculează impozitul pe venit pentru un PFA în sistem real?
Pentru a clarifica și mai bine conceptul, este important să știi cum se determină în sistem real impozitul pe venit. Primul pas este să determini venitul brut, respectiv suma totală pe care ai obținut-o din activitățile desfășurate ca PFA. Din acest venit va trebui să scazi cheltuielile deductibile pentru a aprecia venitul net anual.
După ce ai determinat venitul net anual, trebuie să calculezi impozitul pe venit și să deduci contribuțiile la sănătate și pensie. Impozitul pe venit se calculează ca procent din venitul net. În România, impozitul pe venit este stabilit la 10% din suma pe care ai câștigat-o anul precedent.
Contribuțiile la sănătate și pensii se calculează în funcție de plafonul de 12 salarii câștigate și se aplică un nivel de 10% din venit pentru sănătate și 25% din venit pentru pensii, în cazul în care venitul se încadrează în plafoanele stabilite.
Condiții și tipuri de cheltuieli considerate cheltuieli deductibile PFA
Așa cum am subliniat anterior, nu toate cheltuielile firmei se pot deconta. În general, aceste cheltuieli pot fi clasificate în trei categorii principale: deductibile, parțial deductibile și nedeductibile. Să începem cu prima categorie de cheltuieli, care sunt eligibile pentru decontare. Pentru a putea fi considerate cheltuieli deductibile, acestea trebuie sa indeplineasca următoarele condiții:
- Să fie efectuate conform legii în cadrul activităților independente, justificate prin documente
- Să fie cuprinse in cheltuielile exercitiului financiar al anului in cursul caruia au fost platite
- Să reprezinte cheltuieli cu salariile și cele asimilate salariilor
- Să respecte regulile privind amortizarea
- Să reprezinte cheltuieli cu prime de asigurare efectuate pentru: active corporale sau necorporale din patrimoniul afacerii
- Să fie efectuate pentru salariați pe perioada delegării sau detașării în altă localitate, în țară și in străinătate, în interesul serviciului, reprezentând indemnizațiile plătite acestora, precum și cheltuielile de transport și cheltuieli de cazare
- Să reprezinte contribuții de asigurări sociale plătite la sistemele proprii de asigurări sociale și/sau contribuții profesionale obligatorii;
- Să fie efectuate în scopul desfășurării activității și reglementate prin acte normative în vigoare
Notă: În situația activelor care nu sunt supuse amortizării, cheltuielile sunt deductibile la momentul în care activele sunt vândute și reprezintă fie prețul de achiziție, fie valoarea stabilită printr-o expertiză tehnică la data achiziționării, în funcție de circumstanțe.
Cheltuieli parțial deductibile
- cheltuielile de sponsorizare, precum acordarea de burse private, efectuate conform legii, în limita unei cote de 5% din calculul impozitului pe venit
- cheltuielile de protocol, în limita unei cote de 2% din baza de calcul a impozitului pe venit
- cheltuielile sociale, deductibile in limita sumei obținute prin aplicarea unei cote de pană la 5% asupra valorii anuale a cheltuielilor efectuate cu salariile personalului
- scăderile de valoare, deteriorările produselor perisabile, pagubele cauzate de manipulare sau depozitare, în conformitate cu legislația în vigoare, inclusiv cheltuielile cu bunuri cu termen depășit de valabilitate potrivit legii
- cheltuielile privind bonurile de masă
- cheltuieli aferente voucherelor de vacanță
- contribuțiile la fondurile și schemele de pensii facultative, plătite în scopul personal al contribuabilului, indiferent dacă activitatea se desfășoară individual sau într-o formă de asociere, în limita echivalentului în lei a 400 euro anual
- primele de asigurare de sănătate voluntară, precum și serviciile medicale furnizate sub formă de abonament
- cheltuielile efectuate pentru activitatea independentă, cât și în scop personal sunt deductibile numai pentru partea de cheltuială care este aferentă activității independente
- cheltuielile de funcționare, întreținere și reparații, aferente autoturismelor folosite de contribuabil sau membru asociat sunt deductibile limitat la cel mult un singur autoturism aferent fiecărui angajat
- cheltuielile reprezentând contribuții sociale obligatorii datorate în calitate de angajatori, potrivit titlului V;
- cheltuieli pentru asigurarea securității și sănătății în muncă, potrivit legii;
- dobânzi aferente împrumuturilor de la persoane fizice și juridice, altele decât instituțiile care desfășoară activitatea de creditare cu titlu profesional
- chiria – rata de leasing – în cazul contractelor de leasing operațional, respectiv cheltuielile cu amortizarea și dobânzile pentru contractele de leasing financiar
- contribuții achitate către organizațiile profesionale, cu un plafon anual de 4.000 de euro
- contribuțiile profesionale obligatorii datorate în limita a 5% din venitul brut realizat
Cheltuieli nedeductibile
- fondurile si bunurile folosite de contribuabil în interes personal sau al familiei sale
- cheltuielile asociate veniturilor care nu pot fi impozitate
- suma rezultată din dobânzi și penalități aferente întârzierilor de plată, amenzilor și valorii bunurilor confiscate ca urmare a nerespectării penalizărilor datorate statului
- ratele asociate împrumuturilor pentru care compania s-a angajat
- cheltuielile asociate bunurilor care lipsesc din gestiune sau sunt deteriorate, în cazul în care inventarul nu este acoperit de o poliță de asigurare
Vrei mai multe detalii despre cheltuieli deductibile PFA? Programează o întâlnire cu un specialist Fabrica-de-Firme.ro!
Programează o întâlnire cu un specialist Fabrica-de-Firme.ro și vei primi toate informațiile de care ai nevoie pentru a gestiona eficient finanțele afacerii tale.
Noi suntem aici pentru a te ajuta să înțelegi regulile și să obții beneficiile fiscale de care poți profita în calitate de profesionist independent. Contactează-ne astăzi și vei fi pe drumul cel bun către o gestionare financiară mai eficientă a activității tale ca PFA!
Sursă informații: Cheltuieli | Codul Fiscal