Cheltuieli deductibile PFA: Ce poți deconta pe firmă?
Inceputurile pot fi coplesitoare, in special daca este vorba despre debutul tau in lumea antreprenoriala. Unul dintre cele mai importante aspecte pe care trebuie sa le stii, insa, este modul in care iti organizezi si optimizezi cheltuielile efectuate si contributiile sociale obligatorii datorate statului. Pentru a intelege concret cum poti face acest lucru, este nevoie sa cunosti conceptul de cheltuieli deductibile PFA in sistem real, in asa fel incat sa le aplici in beneficiul afacerii tale.
Datorita faptului ca nu toate cheltuielile efectuate de o afacere pot fi considerate automat si deductibile, este esential ca inainte de a incepe demersul de infiintare PFA, sa te informezi cu privire la toate aspectele fiscale si juridice implicate in scopul desfasurarii activitatii de antreprenoriat.
Daca esti curios sa afli ce cheltuieli poti lua in considerare la calculul impozitului pentru afacerea ta, atunci te invitam sa ramai alaturi de noi pana la finalul articolului. Raspunsul depinde in mare masura de tipul si scopul desfasurarii activitatii si de jurisdictia fiscala in care operezi. Vom acoperi in randurile ce urmeaza toate detaliile pe care trebuie sa le cunosti despre cheltuielile deductibile.
Cheltuieli deductibile PFA – Ce trebuie sa stii?
Potrivit legii, cheltuielile deductibile reprezinta costurile pe care atat un individ, cat si o companie le pot deduce sau scadea in interesul serviciului din venitul brut pe o perioada specificata. De ce este acest lucru important? Pentru ca aceste cheltuieli deductibile pot reduce venitul impozabil, ceea ce, la randul sau, duce la o diminuare a sumei din baza de calcul a impozitului care trebuie platit catre stat.
Pentru persoanele fizice autorizate (PFA) care aleg sa desfasoare activitatea in sistem real, evidentierea si gestionarea cheltuielilor devine un aspect crucial in procesul lor de contabilitate si impozitare.
Altfel spus, aceasta forma de organizare impune responsabilitatea de a inregistra atat veniturile, cat si cheltuielile legate de activitatea lor. Aceste cheltuieli pot include diverse costuri, cum ar fi materialele, utilitatile, chiriile, achizitiile de echipament, si multe altele.
Este important sa mentionam ca aceste cheltuieli trebuie sa fie justificate si sa aiba legatura cu desfasurarea activitatii comerciale. Alocarea corecta a acestor cheltuieli este esentiala pentru a obtine o imagine precisa a profitabilitatii tale.
Cum se calculeaza impozitul pe venit pentru un PFA in sistem real?
Pentru a clarifica si mai bine conceptul, este important sa stii cum se determina in sistem real impozitul pe venit. Primul pas este sa determini venitul brut, respectiv suma totala pe care ai obtinut-o din activitatile desfasurate ca PFA. Din acest venit va trebui sa scazi cheltuielile deductibile pentru a aprecia venitul net anual.
După ce ai determinat venitul net anual, trebuie să calculezi impozitul pe venit și să deduci contribuțiile la sănătate și pensie. Impozitul pe venit se calculează ca procent din venitul net. În România, impozitul pe venit este stabilit la 10% din suma pe care ai câștigat-o anul precedent.
Contributiile la sanatate si pensii se calculeaza in functie de plafonul de 12 salarii castigate si se aplica un nivel de 10% din venit pentru sanatate si 25% din venit pentru pensii, in cazul in care venitul se incadreaza in plafoanele stabilite.
Conditii si tipuri de cheltuieli considerate cheltuieli deductibile PFA
Asa cum am subliniat anterior, nu toate cheltuielile firmei se pot deconta. In general, aceste cheltuieli pot fi clasificate in trei categorii principale: deductibile, partial deductibile si nedeductibile. Sa incepem cu prima categorie de cheltuieli, care sunt eligibile pentru decontare. Pentru a putea fi considerate cheltuieli deductibile, acestea trebuie sa indeplineasca urmatoarele conditii:
- Sa fie efectuate conform legii in cadrul activitatilor independente, justificate prin documente;
- Sa fie cuprinse in cheltuielile exercitiului financiar al anului in cursul caruia au fost platite;
- Sa reprezinte cheltuieli cu salariile si cele asimilate salariilor;
- Sa respecte regulile privind amortizarea;
- Sa reprezinte cheltuieli cu prime de asigurare efectuate pentru: active corporale sau necorporale din patrimoniul afacerii;
- Sa fie efectuate pentru salariati pe perioada delegarii sau detasarii in alta localitate, in tara si in strainatate, in interesul serviciului, reprezentand indemnizatiile platite acestora, precum si cheltuielile de transport si cheltuieli de cazare;
- Sa reprezinte contributii de asigurari sociale platite la sistemele proprii de asigurari sociale si/sau contributii profesionale obligatorii;
- Sa fie efectuate in scopul desfasurarii activitatii si reglementate prin acte normative in vigoare.
Nota: In situatia activelor care nu sunt supuse amortizarii, cheltuielile sunt deductibile la momentul in care activele sunt vandute si reprezinta fie pretul de achizitie, fie valoarea stabilita printr-o expertiza tehnica la data achizitionarii, in functie de circumstante.
Cheltuieli partial deductibile
- cheltuielile de sponsorizare, precum acordarea de burse private, efectuate conform legii, in limita unei cote de 5% din calculul impozitului pe venit;
- cheltuielile de protocol, in limita unei cote de 2% din baza de calcul a impozitului pe venit;
- cheltuielile sociale, deductibile in limita sumei obtinute prin aplicarea unei cote de pana la 5% asupra valorii anuale a cheltuielilor efectuate cu salariile personalului;
- scaderile de valoare, deteriorarile produselor perisabile, pagubele cauzate de manipulare sau depozitare, in conformitate cu legislatia in vigoare, inclusiv cheltuielile cu bunuri cu termen depasit de valabilitate potrivit legii;
- cheltuielile privind bonurile de masa;
- cheltuieli aferente voucherelor de vacanta;
- contributiile la fondurile si schemele de pensii facultative, platite in scopul personal al contribuabilului, indiferent daca activitatea se desfasoara individual sau intr-o forma de asociere, in limita echivalentului in lei a 400 euro anual;
- primele de asigurare de sanatate voluntara, precum si serviciile medicale furnizate sub forma de abonament;
- cheltuielile efectuate pentru activitatea independenta, cat si in scop personal sunt deductibile numai pentru partea de cheltuiala care este aferenta activitatii independente;
- cheltuielile de functionare, intretinere si reparatii, aferente autoturismelor folosite de contribuabil sau membru asociat sunt deductibile limitat la cel mult un singur autoturism aferent fiecarui angajat;
- cheltuielile reprezentand contributii sociale obligatorii datorate in calitate de angajatori, potrivit titlului V;
- cheltuieli pentru asigurarea securitatii si sanatatii in munca, potrivit legii;
- dobanzi aferente imprumuturilor de la persoane fizice si juridice, altele decat institutiile care desfasoara activitatea de creditare cu titlu profesional;
- chiria – rata de leasing – in cazul contractelor de leasing operational, respectiv cheltuielile cu amortizarea si dobanzile pentru contractele de leasing financiar;
- contributii achitate catre organizatiile profesionale, cu un plafon anual de 4.000 de euro;
- contributiile profesionale obligatorii datorate in limita a 5% din venitul brut realizat.
Cheltuieli nedeductibile
- fondurile si bunurile folosite de contribuabil in interes personal sau al familiei sale;
- cheltuielile asociate veniturilor care nu pot fi impozitate;
- suma rezultata din dobanzi si penalitati aferente intarzierilor de plata, amenzilor si valorii bunurilor confiscate ca urmare a nerespectarii penalizarilor datorate statului;
- ratele asociate imprumuturilor pentru care compania s-a angajat;
- cheltuielile asociate bunurilor care lipsesc din gestiune sau sunt deteriorate, in cazul in care inventarul nu este acoperit de o polita de asigurare.
Vrei mai multe detalii despre cheltuieli deductibile PFA? Programeaza o intalnire cu un specialist Fabrica-de-Firme.ro!
Programeaza o intalnire cu un specialist Fabrica-de-Firme.ro si vei primi toate informatiile de care ai nevoie pentru a gestiona eficient finantele afacerii tale.
Noi suntem aici pentru a te ajuta sa intelegi regulile si sa obtii beneficiile fiscale de care poti profita in calitate de profesionist independent. Contacteaza-ne astazi si vei fi pe drumul cel bun catre o gestionare financiara mai eficienta a activitatii tale ca PFA!
Sursă informații: Cheltuieli | Codul Fiscal