Suspendare activitate SRL: Ghid complet
Intr-un mediu de afaceri volatil, cum este cel de astazi, in care tot mai multe business-uri se afla in incertitudinea data de contextul actual, multi antreprenori se intreaba daca intreprinderea si serviciile pe care le ofera vor putea ramane viabile si in lunile urmatoare.
Decizia de suspendare a activitatii SRL nu este una la care ajungi rapid. Probabil ca pana aici ai facut tot ce s-a putut pentru a mentine lucrurile pe fagasul normal, insa daca lucrurile nu continua asa cum ar trebui, poate ca ar fi mai bine sa incerci o alta ruta si sa iei in calcul diferite oportunitati. Citeste in continuare articolul si afla care sunt costurile de suspendare ale activitatii, astfel incat daca decizi sa te opresti acum sa te asiguri ca totul este incheiat in mod corespunzator.
Iata un sumar al informatiilor utile prezentate:
- Ce trebuie sa stii despre suspendarea activitatii SRL?
- Ce acte trebuie sa pregatesti?
- Unde trebuie sa depui actele pentru suspendarea activitatii firmei tale?
- Cum poti simplifica procedura de suspendare a activitatii SRL?
- Care sunt costurile de suspendare ale activitatii?
Ce trebuie sa stii despre suspendare activitate SRL?
Intreruperea activitatii firmei tale nu trebuie sa duca automat la decizia de a trage obloanele definitiv si a trimite pe toata lumea acasa. Pentru a te asigura ca exista un viitor, poti alege o solutie de mijloc, cum ar fi suspendarea activitatii, ce iti va permite reluarea activitatii in momentul in care te simti pregatit.
Chiar si in cazul acestei solutii exista o serie de lucruri pe care trebuie sa le iei in calcul inainte de a lua decizia de suspendarea activitatii firmei tale:
- Activitatea unei societati sau a unei PFA nu poate fi suspendata pentru o perioada mai mare de 3 ani.
- Ai posibilitatea de a opta si pentru perioade mai mici de 3 ani de inactivitate.
- Chiar daca activitatea este suspendata, vei avea in continuare obligatia de a depune situatiile financiare ale firmei tale (bilant, balanta), indiferent daca rezultatul este 0.
- Suspendarea activitatii firmei tale nu implica reluarea automata a activitatii in momentul in care decizi sa reincepi in forta.
- In cazul in care, pe langa asociati, firma ta are si angajati, daca decizi suspendarea activitatii afacerii tale, va fi nevoie sa notifici Inspectoratul Teritorial de Munca in legatura cu incetarea contractelor de munca.
- Reluarea activitatii firmei tale trebuie depusa la ONRC (Oficiul National al Registrului Comertului) printr-o mentiune.
Suspendarea activitatii SRL reprezinta, asadar, o solutie temporara pentru orice firma care nu mai desfasoara niciun fel de activitate si, mai ales, pentru situatia in care asociatii se afla intr-un impas strategic pentru care au nevoie de timp si o strategie de afaceri bine pusa la punct pentru a se remonta.
Ce acte trebuie sa pregatesti pentru suspendare activitate SRL?
Primul pas pe care trebuie sa il faci este inregistrarea mentiunii privind suspendarea temporara a activitatii firmei tale. Prin urmare, va fi nevoie sa completezi si sa depui o cerere impreuna cu o declaratie-tip pe proprie raspundere. In aceasta se va mentiona ca in cadrul sediului social, cat si in cadrul sediilor secundare sau in afara acestora nu sunt desfasurate activitati de catre persoana jurdica pe o perioada determinata de pana la maxim 3 ani.
Pe langa acestea, va mai fi nevoie de urmatoarele documente obligatorii:
- Certificatele constatatoare emise in baza declaraţiilor-tip pe propria raspundere pentru autorizarea activitaţii/suspendarea activitaţii;
- Dovezile privind plata taxei/tarifului, conform prevederilor legale in vigoare;
- Hotararea adunarii generale a asociaţilor/acţionarilor sau decizia asociatului unic privind suspendarea temporara a activitaţii, prin care va fi specificata durata suspendarii, precum şi momentul reluarii activitaţii.
Nota:
Hotararea AGA sau decizia asociatului unic trebuie sa cuprinda urmatoarele:
- Antetul firmei;
- Numarul şi data;
- Semnaturile persoanelor abilitate;
- Precizarea in preambul a modului de convocare AGA si indeplinirea condiţiilor de validitate a hotararii, conform dispoziţiilor legale sau statutare;
- In cazul in care actul modificator este un act adiţional in forma autentica, nu se va mai depune şi hotararea adunarii generale in baza careia acesta a fost incheiat;
- Durata suspendarii/momentul reluarii activitaţii.
Preluare ONRC
Unde trebuie sa depui actele pentru suspendarea activitatii firmei tale?
Daca ai pregatit toate actele necesare suspendarii activitatii SRL, pasul urmator va fi sa indosariezi toate aceste documente si sa le numerotezi, iar apoi sa le depui fie fizic la ONRC (Oficiul National al Registrului Comertitului) de care firma apartine, prin posta sau chiar online cu semnatura electronica extinsa, prin intermediul portalului de servicii ONRC, precum si direct folosind adresa https://portal.onrc.ro.
In urma depunerii dosarului la Oficiul National al Registrului Comertului de care apartine compania, va mai fi nevoie si de o scurta vizita la Administratia Financiara (ANAF) pentru a obtine derogarea de la depunerea declaratiilor lunare. Actele necesare obtinerii derogarii sunt aceleasi cu cele pe care deja le-ai depus la ONRC.
Cum poti simplifica procedura de suspendare activitate SRL?
Procedura de suspendare activitate firma pare in aparenta simpla, insa partea complicata intervine in momentul in care esti nevoit sa faci drumurile pana la oficiile ONRC si ANAF pentru a depune toate actele necesare mentiunii suspendarii temporare.
Daca si tu te numeri printre aceia care au tot mai putin timp pentru a se putea ocupa de aspectele birocratice ce tin de afacere, atunci este momentul sa recurgi la o varianta mult simplificata pentru suspendarea temporara a activitatii SRL-ului.
In acest sens, Fabrica de Firme vine in ajutorul managerilor si antreprenorilor pentru care timpul inseamna bani si eficientizeaza prin intermediul serviciilor oferite pentru intrunirea proceselor birocratice. Daca alegi varianta simplificata, vei avea nevoie de urmatoarele documente:
- Cartea de identitate a asociatului/asociatilor;
- Certificatele constatatoare emise la infiintarea societatii – in original;
- Copie dupa Certificatul de Inregistrare a Societatii.
Care sunt costurile de suspendare a activitatii?
O data cu intocmirea si depunerea documentatiei necesare ONRC si ANAF se achita anumite taxe ce includ ulterior si aditia dovezilor platii in cadrul dosarului. Costurile de suspendare ale activitatii ce trebuie platite la ONRC sunt acoperite de consultantii Fabrica de Firme in schimbul unei taxe de 390 de lei in cazul unui SRL. Daca detii un PFA, un II sau un IF, vei achita suma de 290 de lei.