Atributiile administratorului SRL și ale asociatului – obligații și drepturi
Infiintarea unei societati cu raspundere limitata (S.R.L., sau simplu, firma) este o forma juridica a societatii foarte des intalnita in Romania. Societatea cu raspundere limitata poate fi alcatuita din unul sau mai multi asociati si administratori. Drepturile si obligatiile asociatului, dar si ale administratorului, sunt prevazute in actul constitutiv al societatii cu raspundere limitata (act constitutiv SRL), Legea 31/199 modificata si Codul Civil (art. 1894-1902, adoptat prin Legea nr. 287/2009, republicata cu modificari, in vigoare de la 1 octombrie 2011). Principala intrebare folosita de catre persoanele ce doresc sa devina independente financiar este: “Cat costa sa deschizi o firma?”.
Ce costuri implica infiintarea unui SRL?
Atunci cand ajungi la concluzia ca vrei sa iti deschizi un SRL, exista 2 posibilitati. In primul rand, ai optiunea de ati completa singur toate documentele aferente acestei proceduri si sa faci mai multe drumuri pana la ONRC. In aceasta situatie, exista posibilitatea de a omite, din necunostinta de cauza sau neatentie, anumite casute ce trebuie bifate, fie nu sunt corecte informatiile pe care le-ai consemnat. Ce inseamna aceste mici neatentii? Un drum pana inapoi acasa, o amanare a dosarului si ziua urmatoare inca un drum la ONRC.
Cea de-a doua situatie este sa colaborezi cu noi, cei de la Fabrica de Firme! Noi te vom ajuta cu toata procedura, pornind de la completarea corecta a declaratiilor, depunerea dosarului si ridicarea lui, dupa ce a fost aprobat. Daca esti interesat sa te ajutam, vom percepe anumite costuri pentru aceasta procedura, fiind incluse taxele de Registru, dar și Onorariul, mai exact:
- societate cu asociat unic – 649 Lei;
- societate cu 2 asociati – 699 Lei;
- societate cu 3 asociati – 749 Lei.
Alte costuri aditionale sunt:
- Capitalul social – in valoare de 200 de lei;
- Tarifele notariale pentru declaratiile de asociat/administrator/specimen de semnatura/procura (estimativ 250 de lei).
Pe langa costuri, este important sa se cunoasca atributiile administratorului SRL si ale asociatului in momentul in care infiinteaza o societate/firma.
Care sunt drepturile asociatului?
- Dreptul de a verifica in permanenta activitatea administratorilor (fie ca este vorba de asociat unic sau mai multi asociati), a documentelor contabile si oficiale ale societatii;
- Pe langa rolul administrativ pe care il are asociatul, acesta poate fi si angajat al firmei;
- In cazul in care nu sunt respectate prevederile din actul constitutiv SRL, asociatii au dreptul de a solicita concedierea administratorului firmei.
Administratorul are si el urmatoarele drepturi
Cel mai important drept pe care un administrator il are este acela de a semna documente oficiale fara a cere acordul asociatului/asociatiilor in momentul finalizarii/incheierii unor contracte. Mai precis, asociatul sau asociatii trebuie sa respecte decizia pe care administratorul o ia. In cazul unei neintelegeri intre asociat/asociati si administrator, societatea comerciala poate ajunge sa fie executata silit sau sa ajunga in instanta.
In plus, acesta detine drepturi depline de a participa la intalniriile organizate de fondatorii firmei. Deciziile luate de catre administrator nu pot fi modificate de catre asociat/asociati, insa, asa cum spuneam mai sus, daca exista abateri de la prevederile din actul constitutiv SRL, acesta poate fi concediat de catre asociat.
Care sunt obligatiile asociatului?
- Asociatul unei firme numeste administratorul in functie, dar il si poate concedia in urma nerespectarii actului constitutiv al SRL-ului. Asociatul poate desemna un singur administrator sau mai multi administratori, pe baza actului constitutiv al societatii, fie la infiintarea acesteia sau ulterior.
- Asociatul, de asemenea, poate numi cenzori. Este important de precizat ca, in cazul societatii cu raspundere limitata, cu un singur asociat, nu are obligatia de a numi cenzori. Este important sa retinem ca, pentru societatile ce au peste 15 asociati este obligatorie numirea de cenzori.
- In plus, are obligatia de a informa reciproc si corect, atat in cadrul intalnirilor organizate, cat si in situatile ce tin de activitatea desfasurata de catre societate.
- In cadrul Adunarii Generale a Asociatilor, asociatul aproba bilantul sociatatii, precum si contul de profit si pierderi.
- Asociatul are obligatia de a repartiza beneficiile si plata dividentelor.
- Atunci cand auditul financiar nu are caracter obligatoriu, conform legii, asociatul decide contractarea auditului financiar.
- Toate modificarile din cadrul unei societati se fac pe baza Hotararii Adunarii Generale a Asociatilor.
Atributiile administratorului SRL – Administratorul are si el urmatoarele obligatii:
- Administratorul trebuie sa mentina intreaga gestiune a societatii;
- Administratorul raspunde direct de patrimonial societatii;
- Una din atributiile administratorului SRL este aceea de a garanta, intru totul, desfasurarea legala a activitatii economice si realizarea obiectelor de activitate;
- Preia si pastreaza toate documentele oficiale ce tin de infiintarea societatii;
- Administratorul este cel care reprezinta societatea infiintata. Avand calitatea de reprezentant al societatii, acesta poate verifica si semna documente oficiale in locul asociatului sau asociatilor;
- Este responsabil de organizarea si conducerea contabilitatii firmei;
- Este raspunzator pentru bilantul firmei, contul de profit si pierderi si tot administratorul este cel ce garanteaza plata dividentelor si asigura repartizarea acestora;
- Rolul administratorului in firma este unul executiv, fiind purtatorul vointei sociale a acesteia. Intocmeste, astfel, toate actele si faptele necesare punerii in practica a actiunilor;
- Administratorul poate convoca adunarea asociatilor la sediul social. Participa la consiliile de administratie si la organele de conducere similare ale acestora, dar si la toate adunarile generale ale asociatilor;
- In cadrul Adunarii Generale a Asociatilor, administratorul are rol executiv iar asociatul are rol decizional.
Lista de obligatii a administratorilor poate fi completata cu alte indatoriri, precum gestiunea bazei de date clienti si alte sarcini.
Vrei sa afli mai multe despre procesul de infiintare SRL? Apeleaza la speciaistii de la Fabrica de Firme!