Aspecte importante pentru inchiderea unei firme
Pentru inchiderea unei firme, sunt necesare indeplinirea unor criterii si respectarea unor proceduri specifice, ce sunt inscrise in cazierul fiscal. Aceste aspecte sunt necesare de rezolvat pentru a putea pune pe picioare o noua afacere.
Cea mai simpla modalitate de a radia o firma este cea voluntara. Important de retinut este faptul ca Registrul Comertului poate dizolva o firma din oficiu, insa nu este in responsabilitatea sa sa o si radieze.
Semnificatia conceptelor definitorii pentru inchiderea unei firme
Dizolvarea unei societati este valabila doar in momentul in care activitatea comerciala inceteaza. De obicei, o firma sau o societate ajunge la dizolvare atunci cand mecanismul sau de functionare nu mai ofera randament sau ofera unul foarte scazut.
De regula, cauzele care duc la acest lucru pot fi facute intr-un context economic nefavorabil, strategii de business ineficiente, rezultate financiare scazute in comparatie cu investitia sau relatii tensionate intre asociati.
Totodata, dizolvarea nu produce efecte asupra personalitatii juridice a societatii comerciale. Personalitatea juridica este necesara societatii pentru indeplinirea celorlalte operatiuni care privesc lichidarea patrimoniului social.
De altfel, lichidarea se refera la partea de active ramasa in firma si repartizarea acesteia la toti cei care sunt asociati. Acestea pot fi bunuri si bani, atat din “casa”, cat si din banca. Din momentul in care se achita toate datoriile si obligatiile catre creditori si furnizori, se poate trece la repartizarea activelor ramase.
Daca asociatii nu ajung la un consens si exista divergente de opinii cu privire la aceasta repartizare, legea prevede ca procedura de lichidare sa se realizeze prin numirea unui lichidator financiar.
Ultima etapa din viata unei societati comerciale este reprezentata de radiere. In urma dizolvarii si lichidarii, se poate realiza radierea unei firme din Registrul Comertului.
Radierea unei firme inseamna consemnarea incetarii existentei acesteia ca persoana juridica, adica eliminarea sa din evidenta Registrului Comertului. De retinut este ca, in cazul unei radieri, nu se elimina inregistrarea anterioara, ci doar se consemneaza incetarea activitatii sale.
Utilitatea procedurii de radiere este data de faptul ca, in cazul etapei de dizolvare si lichidare, firma isi pastreaza o capacitate redusa de folosinta. Astfel, societatea are in continuare personalitate juridica.
Etapele necesare pentru inchiderea unei firme
Pentru dizolvarea si lichidarea voluntara a unei firme sunt necesare redactarea unor documente, precum cererea de inregistrare a mentiunii, decizia asociatului unic sau hotararea AGA si dovada conform careia au fost achitate taxele impuse.
Dupa trecerea termenului de 30 de zile de la hotarare, poate fi demarata si etapa urmatoare. Decizia de dizolvare trebuie sa fie publicata in Monitorul Oficial, iar intervalul este de aproximativ 45 de zile. Pentru a evita unele neplaceri care ar putea aparea, anterior demararii procedurii trebuie verificata fisa contribuabilului la ANAF din care sa ateste ca au fost achitate toate obligatiile si impozitele societatii catre ANAF.
Ca urmare, termenul total al procedurii de dizolvare si lichidare ar fi de aproximativ 50 de zile.
Radierea firmei
In cazul radierii unei firme, aceasta se realizeaza, de obicei, la cererea unui lichiditor numit de societate, in termen de 15 zile de la emiterea ultimului act de lichidare. In cazul in care asociatii firmei nu procedeaza la numirea unui lichiditor, societatea se radiaza din oficiu din Registrul Comertului in termen de 3 luni de la data ramanerii irevocabile a hotararii de dizolvare.
Pentru ca radierea sa poata fi realizata este nevoie de anumite documente precum: cererea de radiere, certificatul de inregistrare si certificatele constatatoare de autorizare, intocmirea unui bilant de lichidare de catre expertul contabil, dovada achitarii taxelor, certificatul care atesta lipsa datoriilor la contributiile sociale si la bugetul de stat, respective hotararea ce atesta repartizarea de active nete ale societatii.
Taxele percepute de Registrul Comertului sunt de aproximativ 122 de lei aferente publicarii hotararii AGA sau deciziei asociatului unic in Monitorul Oficial. Alte costuri ar putea fi legate de pregatirea documentelor contabile necesare (aproximativ 500 de lei in cazul in care societatea nu are deja un contabil) sau cu privire la depunerea dosarului la Registrul Comertului (aproximativ 349 de lei, TVA si taxe curier de incluse).
Consultanta si ajutor pentru inchiderea unei firme
Inchiderea unei firme pare sa fie un lung si greu proces de realizare a fiecarei etape. Pentru consultanta si ajutor in suspendare activitate firma sau inchidere definitiva, apelati la specialistii Fabrica-de-Firme.ro!