Ghid contabilitate PFA – Cum îți ții singur contabilitatea pentru PFA-ul tău?
PFA-ul este forma cea mai simpla de intreprindere economica prin care o persoana fizica poate desfasura individual si independent activitati pentru obtinerea de profit, utilizand in acest scop propria forta de munca. In vederea desfasurarii activitatii si pentru gestionarea corecta a tranzactiilor financiare, legalitatea actiunilor si plata contributiilor necesare la stat, ai nevoie de cunostinte de contabilitate PFA.
In principiu, daca nu ai angajati si nu esti platitor de TVA, contabilitatea in partida simpla este usor de tinut, respectand cateva reguli de baza si completand trei documente esentiale in activitatea economica. Daca ai angajati si platesti TVA, lucrurile sunt putin mai complicate si ai nevoie de servicii contabilitate pentru PFA-ul tau.
Contabilitate PFA in sistem real – Ce documente sunt necesare pentru evidenta contabila a PFA-ului?
Te-ai hotarat sa iti tii singur contabilitatea simpla a PFA-ului? Din acest articol vei intelege ca nu este greu sa te descurci in sistem real, sa te pregatesti cu ce documente sunt necesare pentru a inregistra veniturile impozabile si cheltuielile deductibile totale ale afacerii. In plus, vei sti cum sa functionezi in concordanta cu normele legale in vigoare si sa ai un control al obligatiilor fiscale datorate.
Cele trei mari documente in care va trebuie sa completezi informatiile in sistem real sunt: Registrul-Jurnal de Incasari si Plati, Registrul Inventar si Registrul de Evidenta Fiscala. De asemenea, ca PFA fara angajati si neplatitor de TVA, vei depune la ANAF declaratia unica, singurul document pe baza caruia institutia abilitata va calcula sumele datorate la contributiile sociale.
Contabilitatea pentru PFA – Primul pas pentru a tine evidenta contabila
O persoana fizica autorizata are nevoie de Registrul-Jurnal de Incasari si Plati pentru a inregistra toate veniturile si cheltuielile legate de desfasurarea activitatii afacerii sale. In acesta vor fi trecute in ordine cronologica incasarile si platile, dar si documentele care le demonstreaza valabilitatea. Fiecare intrare si iesire are la baza un document justificativ de tipul bonuri, chitante, facturi, extrase de cont.
Registrul se completeaza la fiecare sfarsit de luna si va include la capitolul incasari: sumele incasate din desfasurarea activitatii, intrarile in numerar, dar si din conturi bancare pentru a demara activitatea PFA-ului, credite bancare si imprumuturi, orice suma intrata ca despagubire, sponsorizare sau donatie, fonduri nerambursabile sau subventii de la stat si alte sume incasate, care tin de activitatea specifica si de actiuni prevazute in codul CAEN.
La capitolul plati, vei inregistra platile catre furnizorii de materii prime, de servicii necesare in activitatea ta, facturi curente la utilitati, restituirea banilor catre titularul PFA-ului, daca ai depus initial bani in afacere si ti-i retragi din incasari ulterioare, plata ratelor bancare sau ale altor imprumuturi, amenzi si alte penalitati.
In acest registru de venituri si cheltuieli curente, se inregistreaza cronologic incasarile si platile PFA-ului, insotite de documente justificative care trebuie arhivate in registru. Se tine evidenta in lei, iar pentru tranzactiile cu valuta se utilizeaza cursul de schimb valutar oficial, publicat zilnic de BNR.
Trebuie sa stii ca, daca ai emis o factura, dar inca nu ai incasat suma de la client, completarea in Registru se face la data efectuarii platii si nu la cea a emiterii facturii. Factura neplatita nu constituie intrare in Registrul-Jurnal.
Registrul Inventar si rolul lui in procedura de contabilitate simpla PFA
Registrul Inventar este o unealta de baza in activitatea unui PFA, cu ajutorul caruia se tine evidenta patrimoniului afacerii. Acesta include informatii detaliate despre diverse active si bunuri ale organizatiei, despre proprietati imobiliare, vehicule, echipamente cu valoare mai mare de 2.500 de lei, obiecte de inventar, stocuri de marfa, datorii si creante.
Registrul Inventar se completeaza la finalul fiecarui an fiscal, de cate ori incepi o activitate sau la lichidarea afacerii. Scopul lui este de a facilita gestionarea eficienta a activelor PFA-ului si de a monitoriza evolutia utilizarii si valorii acestora in timp.
Acest registru ofera o imagine detaliata asupra patrimoniului PFA-ului, fiind un instrument contabil esential pentru intreprinzatorii independenti. In plus, contribuie la luarea deciziilor cu privire la investitii si la gestionarea resurselor.
In acest registru contabil se completeaza activele la valoarea lor de intrare, conform documentelor justificative precum facturi, bonuri si chitante. Pentru datoriile si creantele tale, se va nota valoarea ramasa de plata, respectiv sumele de incasat.
Registrul de Evidenta Fiscala trebuie completat obligatoriu la contabilitate PFA
Registrul de Evidenta Fiscala este un document obligatoriu pentru orice activitate economica inregistrata in una dintre formele prevazute de lege. Pentru un neplatitor de TVA care isi tine contabilitatea singur, sunt cateva reguli de care trebuie sa se tina cont. Trebuie sa treci aici la final de an doar venitul impozabil si cheltuielile deductibile realizate.
Din Registrul-Jurnal de Incasari si Plati se extrag, pe categorii, si se completeaza totalul veniturilor impozabile si totalul cheltuielilor deductibile ale PFA-ului. Diferenta dintre totalul veniturilor impozabile si totalul veniturilor deductibile reprezinta venitul net al persoanei fizice autorizate.
Se considera venituri impozabile sumele incasate si echivalentul bunurilor in natura primite ca plata pentru activitatile specifice, sumele primite pentru instrainarea unor active din patrimoniul PFA, precum si veniturile inregistrate de casele de marcat in afacerile de transport persoane sau taximetrie. Acestea vor fi trecute in Registrul contabil de Evidenta Fiscala.
Cheltuielile deductibile care trebuie neaparat inscrise in Registru, sunt de tipul: cheltuieli de sponsorizare, mecenat, burse private si cheltuieli de protocol in limitele prevazute de lege in functie de diferenta intre venitul brut si cheltuielile deductibile, scazaminte, perisabilitati, pierderi in procesul de productie, contributii la fonduri de pensii facultative, asigurari voluntare de sanatate si abonamente la servicii de sanatate, cheltuielile de functionare, intretinere si reparatii ale automobilelor folosite in scopul activitatii PFA-ului, dobanzi ale unor imprumuturi efectuate in numele PFA-ului, chirii, rate de leasing, cotizatii la asociatii profesionale din domeniu, in limita a 5% din venitul brut aferent inregistrat.
Contabilitate PFA si rolul Declaratiei unice de venit
Declaratia unica este singurul document pe care o persoana fizica autorizata in sistem real, fara angajati si neplatitoare de impozite trebuie sa il intocmesca si sa il depuna la organul fiscal de competenta din raza localitatii in care functioneaza.
Aceasta se depune in termen de 30 de zile de la infiintarea PFA-ului si va cuprinde venitul total estimat si cheltuielile deductibile estimate pentru anul in curs. Se compleaza si se depune apoi anual in luna mai a fiecarui an, pentru anul precedent. Pentru o intocmire corecta a declaratiei, poate fi nevoie sa contractezi servicii profesionale de contabilitate.
Pentru siguranta intocmirii documentelor, apeleaza la servicii profesionale de contabilitate PFA!
Daca ai nelamuriri legate de respectarea acestui ghid de contabilitate pentru PFA in sistem real, daca declaratia unica iti da dureri de cap sau daca ai angajati si esti platitor de impozite, poti sa apelezi cu incredere la serviciile profesionale de contabilitate de la Fabrica-de-Firme.ro!
Vei gasi aici specialisti dedicati si seriosi, care vin in intampinarea nevoilor antreprenorilor de a salva timp si de a avea siguranta corectitudinii evidentei contabile.